The Change League naar Silicon Valley

BNP Paribas Fortis stuurde een aantal Belgische CEO’s een week naar ‘s werelds grootste centrum voor hightechninnovatie. Welke lessen uit Silicon Valley zetten ze hier in de praktijk om?

The Change League is een wedstrijd georganiseerd door BNP Paribas Fortis en beslist door een onafhankelijke jury. De bekroning van de wedstrijd, is een ontdekkingsreis door Silicon Valley. Het mekka van innovatieve ideeën, technologieën en ondernemerschap is een logische bestemming, aangezien de wedstrijd net gericht was op bedrijven die geconfronteerd zijn met de concurrentie door nieuwe technologieën, gewijzigde consumptiepatronen en veranderingen in de regelgeving.

Tussen 1 juni en 31 augustus dienden alle gegadigde bedrijven een dossier in bij BNP Paribas Fortis om uit te leggen hoe zij inspeelden op verandering, wat de impact daarvan was op hun bedrijf en hoe ze in de toekomst met verandering zullen blijven omgaan. 10 winnaars hebben in de week van 29 november 2015 inspiratie kunnen tanken in Californië. Er waren onder meer bezoeken aan een mix van bekende en onbekende, kleine en grote bedrijven. Ze werden daarbij begeleid door Peter Hinssen en Steven Van Belleghem, professor marketing aan de Vlerick Business School, en Yvan De Cock, hoofd Corporate & Public Bank van BNP Paribas Fortis.

Wij kunnen de wereld veranderen
Yvan De Cock,
BNP Paribas Fortis

Er heerst in Silicon Valley een grenzeloos vertrouwen in technologie en de manier waarop deze kan gebruikt worden. Opvallend is ook de algemene sfeer van positivisme, enthousiasme en geloof in eigen kunnen die heerst bij de start-up. Het is indrukwekkend om te zien hoe het hele ecosysteem van Silicon Valley het mogelijk maakt dat er 20.000 start ups per jaar hun kans wagen.

 

Focus op opportuniteiten
Lard Vanobbergen,
Brontec

De wBrontec Lard Vanobbergenereld verandert razendsnel. Vlaamse ondernemers hebben de juiste mindset, maar denken nog te vaak in termen van risico’s en beperkingen. We moeten onze focus veel meer durven te richten op opportuniteiten. Change is nodig en is ook perfect realiseerbaar. Wees duidelijk in je doel, en zoek oplossingen voor de echte problemen die op ons afkomen.

 

 

Innovaties voor het plezier
Stefaan Vanfleteren, Piano’s Maene

Pianos_Maene Stefaan VanfleterenVerandering zien we op alle vlakken: de snelheid waarmee alles gebeurt, de impact van mobiel internet, de kracht van big data en de spelers die de change effectief teweegbrengen. Innovaties volgen elkaar steeds sneller op. Ze worden niet langer door logge managementstructuren gedirigeerd, maar wel door jongeren die het in eerste instantie voor het plezier doen.

 

 

Stem elk idee af op je klanten
Dirk Clement, CED

CED Dirk ClementIn Silicon Valley komen disruptieve innovaties veelal van nieuwe bedrijven die in feite alleen maar kunnen winnen. ‘It is never too late to be early’ is de heersende gedachte. Belangrijk is wel dat je je ontwikkelingen altijd afstemt op je klanten. Als zij er geen baat bij hebben op het vlak van comfort, prijs of inzicht, zal jij er ook als leverancier weinig aan hebben.

 

 

Silicon Valley bewijst dat alles kan
Pierre Flamant, dcinex

DCINEX Pierre FlamantTechnologie is slechts een enabler voor innovatieve ideeën die eindeloos lijken te zijn. Het ecosysteem van Silicon Valley bewijst dat zowat alles mogelijk is. Onderzoeks- en innovatieprogramma’s moeten worden aangepast aan een wereld in verandering door mobiele toepassingen en sociale netwerken. Ook community- en crowdinitiatieven moeten we aanmoedigen.

 

 

Alert blijven is de boodschap
Fabrice Rotstein,
beCHARGE

Primmo Fabrice RotsteinSteeds meer objecten zijn vandaag geconnecteerd. De overvloed aan gegevens die door nieuwe technologie verzameld worden, is verbazingwekkend. De wereld wordt almaar mobieler, en nieuwe producten en diensten zullen het daglicht blijven zien in uiteenlopende gebieden. We moeten alert blijven en ervoor zorgen dat we de belangrijke keerpunten niet missen.

 

 

Problemen zijn voor later
Dirk Van Lerberghe, Corilus

D. van LerbergheBij elk nieuw idee moet je eerst voluit nadenken over de mogelijkheden: zet de klant centraal en zoek naar opportuniteiten. Pas daarna ga je op zoek naar investeerders en tracht je eventuele problemen op te lossen. Zo resulteren meer disruptieve ideeën in finale producten. In onze cultuur sneuvelen ze nu nog te vaak door voorafgaande bezwaren.

18/12/2015