Hoe ons ego de oceanen kan redden

Tegen 2050 bevatten de oceanen meer plastic dan vis, zo blijkt uit een studie van de Ellen MacArthur Foundation. Gelukkig zijn er heel wat manieren om aan dit doemscenario te ontsnappen.

Waarom bijvoorbeeld vormen we plastic niet om tot een grondstof voor nieuwe consumptiegoederen? Zo’n project vraagt wel de medewerking van alle spelers. Voor Sea2See gingen we in Barcelona praten met de lokale overheden, de havenautoriteiten, de regionale agentschappen verantwoordelijk voor recyclage… Ons idee? Brillen maken van gerecycleerd plastic uit de zee: van versleten visnetten, van plastic dat de vissers zelf in zee gooien, enzovoort. Een achtergelaten visnet heeft 400 jaar nodig om volledig te vergaan. Intussen produceert het microscopisch kleine plasticdeeltjes die zich mengen met het voedsel van de vissen. Geen wonder dat een kwart van de vis op ons bord plastic bevat.

Waarom kozen we voor brillen? Vandaag draait alles rond sociale netwerken waarin het ego centraal staat. Dus in een maatschappij waar alles en iedereen geliket wil worden, spelen wij in op die egocentrische dimensie. Wij willen mensen gelukkig maken omdat ze een positieve aankoop doen: een mooie, duurzame bril die goed is voor het milieu en waarmee ze kunnen uitpakken op sociale netwerken.

De consument informeert zich steeds beter over de goederen die hij koopt en de manier waarop die worden geproduceerd. Daarover praat hij graag met Facebook-vrienden en Twitter-volgers. Een bril is een handig, vrij goedkoop voorwerp dat letterlijk midden op je gezicht staat. Ideaal voor dit project, dat inspeelt op het ego van de social-mediamens.

In de debatten op de social media duikt geregeld het onderwerp van de circulaire economie op. Wereldwijd eindigt gemiddeld 70 procent van het afval op stortplaatsen. De mode-industrie is, na olie en gas, de meest vervuilende ter wereld. Het recyclagevraagstuk van plastic in deze sector aanpakken, vonden we dus een noodzaak. Wij wilden bovendien aantonen dat brillen gemaakt van gerecycleerde materialen minstens dezelfde kwaliteit hebben als de beste niet-gerecycleerde brillen. We hoeven onze natuurlijke hulpbronnen, die stilaan uitgeput raken, niet langer te verspillen.

Mode is een ideaal opstapje om het grote publiek bewust te maken van milieukwesties. Een gedragsverandering van bovenaf opleggen is veel moeilijker. Als we de consument een reflex willen aanleren, is een mode-item een ideaal leermiddel.

Dat wil niet zeggen dat onze overheden geen rol spelen. Het gebruik van plastic totaal verbieden is misschien onmogelijk, maar het afschaffen van de single-use plastics zou een mooi begin zijn. Die plastic voorwerpen worden maar één keer gebruikt voor ze worden weggegooid of gerecycleerd. Wist u dat een sigarettenpeuk celluloseacetaat  dus plastic  bevat? Eén peuk vervuilt tot 500 liter water en heeft jaren nodig om te vergaan. Volstaat het Sea2See-project om de oceanen te redden? Natuurlijk niet. Maar het draagt wel een steentje bij.

François Van den Abeele, CEOSea2See Eyewear

François Van den Abeele
06/04/2018