Doe iets met uw data

Problemen aanpakken alvorens ze opduiken

Toen Trendminer in 2013 uit de startblokken schoot, zat niemand te wachten op analytics’, blikt Bert Baeck terug. ‘Vandaag is dat wel even anders: de voorbije drie jaar zijn we jaarlijks met 100 procent gegroeid. Wij focussen ons op industriële processen in een aantal grote sectoren, zoals de chemie, de oliën gasindustrie en de farmaceutische sector. Heel wat industriële bedrijven zitten op een berg data die ze de voorbije tien tot vijftien jaar hebben verzameld in hun fabrieken en productie-eenheden. Zij hebben daar nooit veel mee gedaan, maar wij connecteren die data nu met onze zoekmachine.’

‘Aanvankelijk focusten we ons vooral op het doorzoekbaar maken van de data op basis van patroonherkenning: zijn bepaalde problemen al eerder voorgekomen? Geleidelijk aan zagen we het een stuk breder en deden we ook aan diagnostiek: we verklaren wat nu precies aan de grondslag ligt van een bepaald probleem. Onder meer op basis van machine learning en van zelflerende algoritmes.’

‘Vandaag gaan we nog een stap verder, en helpen we bedrijven bij het voorspellen van problemen en onregelmatigheden, met dank aan de gigantische hoeveelheden data die we intussen tot onze beschikking hebben. Dat kan gaan over het uitvallen van machines tot kwaliteitsproblemen in het productieproces. We helpen onze klanten dus hun processen te optimaliseren door de aandacht te trekken op onregelmatigheden. En het gaat hard: van de wereldwijde top vijftig uit de chemische sector mogen wij al 45 procent van de bedrijven tot onze klanten rekenen.’

HET EINDE VAN DE PAPIEREN ONKOSTENNOTA

Niets vervelender dan de verwerking van altijd maar terugkerende papieren bonnetjes en onkostennota’s. Het Mechelse bedrijf Xpenditure, dat ook al kantoren heeft in Amsterdam, Londen, New York en Sao Paulo, ontwikkelde een digitaal systeem op basis van volledig geautomatiseerde processen, dat definitief komaf moet maken met btw-bonnetjes en eindeloze Excel-bestanden. Bonnetjes en tickets worden gescand, uitgaven worden in realtime goedgekeurd en vervolgens gerapporteerd en geëxporteerd naar de boekhouding van het bedrijf.

Dat er nood was aan dit soort technologie bewijst de snelle groei van Xpenditure: het Mechelse bedrijf telt intussen ruim 250 werknemers en bedient vandaag al kmo’s en zelfstandigen in ruim 60 landen.

 

Hoe data ook uw bedrijfsgebouw slim aansturen

Moderne kantoorgebouwen zitten anno 2017 tjokvol data, met dank aan de slimme energiemeters en de meest uiteenlopende sensoren. De Waalse start-up Opinum ontwikkelde een performant platform dat niet alleen zoveel mogelijk data verzamelt, maar er vervolgens ook bedrijfsgebouwen beter mee kan aansturen. ‘Dankzij al die data maken we die gebouwen in een volgende fase ook een stuk zuiniger’, legt medeoprichter Loïc Bar uit. ‘Onze klanten zijn vooral openbare besturen en grote nutsbedrijven, die zelf ook op een schat aan data zitten en er alle belang bij hebben om hun energieverbruik strenger op te volgen. De prijzen staan onder druk door de toegenomen concurrentie en ook de almaar strengere milieuwetgeving doet een duit in het zakje. Tegelijk zijn het ook de eindklanten van die grote nutsbedrijven of energieleveranciers die mee profiteren van die nieuwe inzichten, omdat ze zo geld kunnen besparen.’

MET SLIMME DATAMONITORING KAN EEN GEZIN AL VLUG 250 EURO PER JAAR BESPAREN.

Waar zat dan precies het gat in de markt? ‘Veel van die data waren enkele jaren geleden ook al beschikbaar, maar ze zaten meestal op verschillende plaatsen of in verschillende bestanden in de bedrijven. Dankzij ons platform, kunnen we alles nu veel beter centraliseren en optimaliseren. Dat platform verbetert nog elke dag, dankzij de gegevens waarmee het gevoed wordt.’

Opinum bestaat nog maar drie jaar, maar telt al 18 medewerkers. Het einde van die snelle groei lijkt niet in zicht. ‘We zitten voorlopig alleen in België en in enkele buurlanden, maar analisten verwachten dat deze markt binnen nu en drie jaar met factor zeven kan groeien’, aldus Loïc Bar.

DATAMONITORING HAALT UW ENERGIEFACTUUR NAAR BENEDEN

Energieprijzen vergelijken en monitoren: het blijft een vaak vervelend klusje. Het nog piepjonge June Energy wil daar komaf mee maken, dankzij een slimme meterlezer, een app en een onlineplatform. Drie maanden lang brengt de slimme lezer uw verbruik heel nauwkeurig in kaart, waarna de dienstverlener op zoek gaat naar de beste energiedeals in functie van uw verbruikersprofiel. Daarvoor monitort June dag en nacht alle prijsschommelingen. Bovendien handelt het bedrijf achteraf ook de papiermolen af van de klanten die van leverancier veranderen.

Particuliere gebruikers die met June in zee gaan betalen 4,99 euro per maand. Mét prijsgarantie: na een jaar berekent het bedrijf de gerealiseerde besparing. Wie niet minstens 60 euro heeft bespaard, of de prijs van een jaarabonnement, krijgt het verschil terugbetaald. June maakt zich sterk dat de slimme datamonitoring een doorsneegezin al vlug een besparing van 250 euro per jaar kan opleveren.

KANKER SLIMMER  BEHANDELEN DANKZIJ VERZAMELDE EXPERTISE

Waarom geen data inzetten in de strijd tegen kanker? De Waalse start-up OncoDNA begon in 2012 als een bedrijfje dat vooral wilde inzetten op een zeer gepersonaliseerde behandeling van kankerpatiënten. Dit voorjaar stelde het een gloednieuw platform voor, OncoKDM, dat data en onderzoeksresultaten van kankerspecialisten en behandelingscentra uit de hele wereld verzamelt. Daarnaast worden mogelijke behandelingen naar voren geschoven. Die gepersonaliseerde behandelingen worden uitgetekend op basis van de slimme combinatie van diagnosetools, kennisdatabanken en medicatietherapieën. OncoSHARE brengt vandaag dan weer de grootste onlinegemeenschap samen in het kankerdomein, met meer dan 10.000 gebruikers. Gaande van oncologen over patiënten tot mensen uit de omgeving van die patiënten.

OncoDNA werkt intussen ook al samen met meer dan 3.000 oncologen en een honderdtal instellingen in meer dan 50 landen. Eind 2016 telde het team van OncoDNA 35 medewerkers, en dit aantal groeit snel aan.

20/12/2017