Hoe slimme data elke business transformeren

De slimme verwerking van data zet businessmodellen almaar vaker op z’n kop. Ook in sectoren waar u dit als buitenstaander het minste zou verwachten.

Datamanagement voor de pluimveesector: het groeiverhaal van Porphyrio illustreert perfect hoe groot de impact van slimme data en artificiële intelligentie vandaag al is, in de meest uiteenlopende sectoren. Het verhaal van Kristof Mertens, CEO van Porphyrio, geeft ook aan dat bedrijven die vandaag zwaar inzetten op die dataverwerking vaak nieuwe businessmodellen zien ontstaan.

‘Dit bedrijf zag in 2013 het levenslicht, als een spin-off van de KULeuven. Het idee? Met de juiste data in de cloud heb je alle elementen in handen om het lastige productieproces in de pluimveeteelt beter te sturen’, vertelt Kristof Mertens. ‘Bij dat proces zijn nogal wat actoren betrokken, gaande van de kippenboer over de dierenarts en het veevoederbedrijf tot het geneticabedrijf dat de jonge dieren op de markt brengt. Al die actoren leveren brokjes informatie aan die bijzonder relevant zijn als je het volledige kweek- en productieproces wilt optimaliseren.’

‘Datzelfde verhaal geldt ook voor de productie van eieren, met bedrijven die gespecialiseerd zijn in de opfok van legkippen, met broederijen en met bedrijven die de eieren zelf in de handel brengen. De voorbije jaren is er zwaar geïnvesteerd in technologische ‘hardware’ in al die processen. Met resultaat: enkele decennia geleden kon één pluimveekweker 10.000 kippen managen, vandaag kan hij er 50.000 aan.’

‘Al die hardware krijgt almaar vaker sensoren, en levert dus ook een schat aan interessante gegevens op. Het is onze corebusiness om die data op te halen, in de cloud te zetten en alle schakels in het productieproces met elkaar te verbinden. Zo kunnen we het rendement in de sector gigantisch opdrijven en de inefficiënties zoveel mogelijk uitbannen. Vandaag bereiken we met onze technologie al 70 tot 80 procent van de pluimveehouders in België. En ook in het buitenland is het potentieel enorm. Want daar staat de automatisering nog maar in de kinderschoenen.’

 

Innovatieve chatbot

Een behoorlijk innovatief voorbeeld van slimme data in de juridische sector, is de chatbot Lee & Ally, die het juridische advieskantoor deJuristen enkele maanden geleden lanceerde. Het is een soort online juridische adviseur, die dag en nacht beschikbaar is en die elke dag wat slimmer wordt dankzij de nieuwe data waarmee hij constant gevoed wordt. ‘Wij geloven heel erg in het potentieel van artificiële intelligentie, zeker in een sector die doorgaans eerder conservatief tewerk gaat’, geeft jurist Matthias Dobbelaere-Welvaert aan, managing partner van deJuristen.

‘Toegegeven, dit soort chatbots kan nog maar een relatief beperkt aantal juridische vragen aan, daarom zitten we voorlopig nog in een bètafase. Wellicht volgt midden volgend jaar de echte lancering.’

Met de juridische chatbot mikken de Juristen vooral op starters en kmo’s, die vaak geen duizenden euro’s hebben voor gespecialiseerd én dus duur juridisch advies. ‘Als nichekantoor schommelt ons uurtarief toch al snel richting de 200 euro’, klinkt het. ‘Een abonnement op Lee & Ally kost maar 99 euro per maand, inclusief extra menselijke support indien nodig.’

‘Het financiële aspect is dus een niet onbelangrijke troef, maar ik zie het breder dan dat. Ik merk ook een groeiend ongenoegen bij heel wat jonge advocaten. Zij beseffen dat we vandaag naar een nieuwe wereld evolueren waarin technologie centraal staat. Maar tegelijk stellen ze vast dat daar in hun branche veel te weinig op ingespeeld wordt.’

 

Slimme laadpalen

Heel wat start-ups uit de elektromobiliteit spelen voluit in op de meerwaarde van slimme dataregistratie in de uitbouw van hun business. Een van die bedrijven is Blue Corner, dat al enkele jaren aan de weg timmert met een netwerk van slimme laadpalen. ‘Met oplossingen op maat van bedrijven en particulieren, maar net zo goed voor winkelcentra, hotels of openbare parkings’, legt CEO Olivier Ysewijn uit. ‘Daarvoor ontwikkelen we zowel de hardware, de laadpalen zelf zeg maar, als de software. En het is vooral daar dat slimme data om het hoekje komen gluren.’

Want elke Blue Cornerlaadpaal – en dat zijn er intussen al ruim 700 – is geconnecteerd met een centraal platform. Zo kunnen de laadgegevens van elke gebruiker nauwkeurig bijgehouden en gefactureerd worden. ‘Meestal werken we via abonnementen, maar ook occasionele oplaadbeurten via sms of app zijn mogelijk.

Die centrale registratie is belangrijk voor gebruikers die met een bedrijfswagen rijden en thuis opladen: zo kunnen zij laadbeurten achteraf verrekenen met hun werkgever. Of voor bedrijven, die zo de elektriciteit die ze verbruikten voor hun wagenpark exact berekend zien, bijvoorbeeld om in te brengen in hun analytische boek houding.’

‘Stilaan evolueren we naar smartchargingsystemen, waarbij we bijvoorbeeld de hoeveelheid beschikbare energie op een bepaalde plaats in realtime monitoren, en daarmee rekening houden als een groot aantal wagens tegelijk wil opladen. Dat laadgedrag kunnen wij dan op elk moment op afstand aansturen.’

‘Binnenkort zullen we bovendien ook de batterijen van elektrische wagens inzetten als opslagplaats voor een lokaal smart grid, zowel voor particulieren als op bedrijfsniveau. Daarbij zullen elektrische wagens dus niet langer alleen stroom van het net halen, maar zelf ook stroom opnieuw op het net zetten, als dat nodig is.’

Save

20/12/2017