Het bedrijf dat overbodig wil worden

Hoeveel CO2 stoot uw bedrijf precies uit? Hoe vermindert u die uitstoot? En hoe compenseert u de resterende uitstoot? Dat zijn de vragen die CO2Logic beantwoordt. ‘Wij zijn wereldwijd pioniers met onze aanpak om bedrijvenCO2-neutraal te maken’, vertelt CEO Antoine Geerinckx.

Met grote namen als Proximus, Pain Quotidien, Lotus Bakeries, WWF, Interparking, Barco, Spadel en UCB in portefeuille oogt het palmares van CO2Logic indrukwekkend. ‘We zijn gestart in 2007, in de periode dat “An Inconvenient Truth” uitkwam, de klimaatfilm van de gewezen Amerikaanse vicepresident Al Gore’, vertelt medeoprichter Antoine Geerinckx. ‘Onze missie? Bedrijven informeren en sensibiliseren, zodat ze hun CO2-uitstoot verminderen en uiteindelijk CO2-neutraal worden. Daarvoor kunnen wij een internationaal erkend label uitreiken, gewaarborgd door certificatiebedrijf Vinçotte.’

Vierstappenplan

CO2Logic ontwikkelde een eenvoudig vierstappenplan dat werkt voor uiteenlopende bedrijven, zowel industriële spelers als dienstverlenende bedrijven. ‘Alles begint bij meten. In tegenstelling tot andere labels meten wij het reële verbruik van een organisatie, jaar na jaar. We doorpluizen de facturen van elektriciteit en gas tot airconditioning en woon-werkverkeer. Zo krijgen we een beeld van de volledige CO2-voetafdruk van een organisatie. Daarmee bieden we meteen ook een antwoord op greenwashing. Onze klanten doen meer dan een hokje op een invulformulier aanvinken.’

We runnen een soort zelfmoordbusiness, maar zover is het nog lang niet.

Antoine Geerinckx, CO2Logic

‘Als je een algemeen overzicht hebt van je impact, kun je maatregelen nemen. Waar liggen mogelijkheden om je CO2-uitstoot eenvoudig te verminderen? Met een paar acties kan je vaak je energiekosten reduceren, en dat levert onmiddellijk een kostenbesparing op. Hoe verder je gaat, hoe moeilijker. Maar daarvoor hebben wij gespecialiseerde adviseurs in huis die een aanpak op maat kunnen uittekenen. Stap drie is de restuitstoot compenseren via klimaatprojecten’, zegt Geerinckx.

Als vierde stap noemt Geerinckx een sterke communicatie, intern en extern. ‘Als je ervoor kiest CO2-neutraal te zijn, draai je zelf op voor je impact op het klimaat. Je schuift het probleem niet door naar de maatschappij en de volgende generaties. Bedrijven die dat doen, mogen daarvoor erkenning krijgen, ze betalen een soort vrijwillige CO2-taks. Bovendien, als iedereen voor zijn eigen deur veegt, is heel de straat proper. Op termijn zou een bedrijf als CO2Logic niet meer nodig moeten zijn. We runnen een soort zelfmoordbusiness, maar zover is het nog lang niet. We compenseren momenteel nog steeds minder dan1 procent van de jaarlijkse CO2-uitstoot in België.’

Houtoventjes

Om de overgebleven CO2-impact te compenseren richt CO2Logic zich op ontwikkelingslanden. ‘In Afrika zal de CO2-uitstoot de komende jaren alleen maar stijgen’, verduidelijkt Geerinckx. ‘We spelen er een actieve rol, maar we vermijden een neokoloniale aanpak, omdat we samenwerken met lokale ngo’s. Onze partners beschikken over de juiste competenties en moeten hun reputatie blijven bewijzen. Ze zetten voor en door de bevolking klimaatprojecten op. Ze planten niet zomaar bomen, terwijl er elders gekapt worden. Al onze projecten zijn gecertifieerd met het Gold Standard Label, waardoor we alles kunnen controleren.’

De strijd tegen ontbossing loopt als een rode draad door de initiatieven van CO2Logic. ‘De manier van koken is een groot probleem. 93 procent van de Afrikanen kookt op enkele stenen waartussen ze een vuurtje stoken. Aangezien de bevolking explodeert, hebben ze steeds meer hout nodig. Daardoor komen de bossen onder druk te staan. Eeuwenoude wouden met een enorme biodiversiteit worden bedreigd. Bovendien veroorzaken houtvuren luchtwegeninfecties, na malaria de grootste doodsoorzaak in Afrika.’

Co2-neutrale bedrijven mogen daarvoor erkenning krijgen, Ze betalen een vrijwilligeco2-taks.

Antoine Geerinckx, CO2Logic

Het Saving Trees-project in Oeganda pakt beide problemen aan. ‘We zochten een oplossing die zowel de bossen beschermt als de levenskwaliteit van de lokale bevolking verbetert. Die vonden we in de verspreiding van ‘simpele’ oventjes. Ze verbruiken de helft minder houtskool en produceren minder rook, goed voor een reductie van 2 ton CO2 per jaar. Een gezin bespaart er 100 dollar per jaar mee. Bovendien moeten ze minder hout sprokkelen, kunnen ze sneller koken en hebben ze minder last van luchtwegeninfecties. Hier heb je onmiddellijk een positieve impact op verschillende SDG’s of duurzame ontwikkelingsdoelen.’

‘We willen dat de lokale bevolking het project in stand houdt. Om zeker te zijn dat de mensen hun oventje niet doorverkopen, vragen we er een klein bedrag voor, in plaats van ze gewoon uit te delen. In Benin verspreiden we bijvoorbeeld de Teg-Stove: oventjes waarmee je terwijl je kookt een gsm of ledlamp kunt opladen. Om te vermijden dat mensen hout verbranden om hun gsm op te laden, worden tegelijk ook zonnekiosken gebouwd.’

Hr-voordeel

‘Waarom bedrijven bij ons aankloppen? Stilaan beseffen de meeste organisaties dat ze iets moeten doen aan hun klimaatimpact. Ze begrijpen ook dat ze kosten besparen als ze energiezuiniger werken. Het is bovendien een marketingtroef als je kunt uitpakken met het CO2-neutraal label op je voordeur, want het is een garantie voor serieuze klimaatactie. Tot slot is een duurzaam imago steeds belangrijker in human resources. Jonge, talentvolle afgestudeerden hebben mogelijkheden zat om aan de slag te gaan. Ze zoeken naar bedrijven die dezelfde duurzame waarden nastreven als zijzelf.’

Aanvankelijk had CO2logic met scepticisme af te rekenen. ‘Is het wel correct om voor het klimaat te strijden en daar tegelijk je brood mee te verdienen, vroegen sommige ngo’s en milieuactivisten zich af. Maar ondertussen hebben we bewezen dat we samen echt een verschil maken.’

20/12/2018