Tien zonnepanelen voor één auto

De corebusiness van het Belgische bedrijf Enerdeal bestaat uit kant-en-klare zonnepanelen voor professionals. Dat is een oplossing die bijdraagt aan de energietransitie en de klimaatbescherming, meent CEO Grégoire de Pierpont.

‘We bieden onze producten in directe verkoop aan, maar ook via leasingformules’, verduidelijkt Grégoire de Pierpont, oprichter en CEO van Enerdeal. ‘Onze industriële klanten moeten hun investeringscapaciteit behouden voor hun corebusiness. Daarom zorgen wij voor de installatie van de centrale, meestal op het dak. Wij nemen de bouw, de financiering, het onderhoud en de werking voor onze rekening. Naargelang het type en de oppervlakte, mogen onze klanten rekenen op 30 tot 70 procent minder elektriciteitsverbruik.’ Daarnaast zijn ze beschermd tegen toekomstige tariefstijgingen van die energie. En ze verkleinen natuurlijk hun ecologische voetafdruk en dragen bij tot de beperking van de klimaatopwarming.

Enerdeal werd 10 jaar geleden opgericht, stelt 20 personen tewerk en heeft een omzet van 7,5 miljoen euro. Het is actief in de drie Belgische gewesten, in Luxemburg en ook in Afrika. Sinds begin 2018 krijgt de Congolese stad Manono elektriciteit van de grootste autonome zonnecentrale met batterijsysteem in Centraal-Afrika. De site werd volledig uitgerust door Enerdeal, in samenwerking met het Congolese bedrijf GFI.

Elektrisch rijden

‘Tot voor kort werd de ontwikkeling op grote schaal van zonne-energie afgeremd door de onderbroken input’, erkent Grégoire de Pierpont. ‘Dat obstakel zijn we uit de weg aan het ruimen, dankzij de spectaculaire kostendaling van batterijen, die elk jaar zo’n 20 procent goedkoper worden, en die volgt op een gelijkaardige evolutie bij de zonnepanelen.’

Die prijsdaling van batterijen, samen met die van zonne-energie, zal bijdragen aan de sterke ontwikkeling van de elektromobiliteit.Want zonne-energie en elektromobiliteit zullen de volgende 5 tot 10 jaar exponentieel groeien. ‘Een enkel zonnepaneel in België kan jaarlijks genoeg energie leveren om een elektrische auto 1.500 km te laten rijden’, weet Grégoire de Pierpont. ‘Dus met tien panelen heb je genoeg energie voor de gemiddelde jaarlijkse afstand van een auto, namelijk 15.000 km.’

20/12/2018