3 miljard klanten in één klik

Voor wie het nog niet beseft: we zitten midden in een digitale revolutie. Bijgevolg staan we voor de grootste uitdaging ooit: we moeten de hele wereld heruitvinden op basis van die nieuwe realiteit. En dus ook onze manier van ondernemen.

Typisch Belgisch is dat bedrijven niet verder komen dan de vragen die aan deze digitale revolutie hangen. ‘Wat gaat dat mijn onderneming kosten? Hoe leg ik dit uit aan mijn werknemers?’ Alvorens aan de slag te gaan, willen we alle vragen beantwoord zien.

Helaas hebben we de tijd niet om antwoorden te zoeken. We leven in een wereld van ‘al doende leren’, van ‘vallen en opstaan’, van ‘launch and iterate’. Dat is de aanpak van succesvolle Amerikaanse en Aziatische technologische ondernemingen. Als we in België niet mee zijn, worden we overspoeld in plaats van zelf te bedenken of mee te bouwen, volgend op onze normen en waarden.

‘TEGEN 2020 KUNNEN ER IN BELGIE NETTO 300.000 JOBS BIJKOMEN ALS WE DE DIGITALISERING VOLLEDIG OMARMEN.’
Thierry Geerts, Google België

De échte oplossing ligt daarom bij het zélf in handen nemen van de digitale toekomst. Ons streefdoel? ‘Digital Frontrunners’ worden en de opportuniteiten van het internet omarmen. Ons toekomstpad is digitaal en om vooruit te gaan, moeten we sneller investeren in digitale vaardigheden voor de toekomst. De randvoorwaarden hebben we al: immens talent, een sterk uitgebouwd internet en ongelooflijk veel geld op spaarboekjes. Wat we missen is visie en ambitie.

Is het te laat? Helemaal niet, we zitten nog maar aan het begin van deze (r)evolutie. Vandaag zijn 3 miljard mensen verbonden met internet, in 2020 zijn dat er ongeveer 5 miljard. Op langere termijn is de hele wereldbevolking met elkaar verbonden. Het is dus nog vroeg in de ochtend van het internet, en zeker niet te laat om op de kar te springen.

Lees ook: ‘Een nieuw tijdperk voor ondernemers

Onze ambitie moet gericht zijn op de opportuniteit die voor ons ligt. En die is groot. Boston Consulting Group berekende in het rapport ‘Digitizing Belgium’ dat er tegen 2020 in België netto 300.000 jobs kunnen bijkomen als we de digitalisering volledig omarmen. En dat zijn niet alleen ‘digitale jobs’ in nerdy start-upjes. Digitalisering maakt onze hele economie efficiënter en dus competitiever, waardoor in een heleboel sectoren jobs ontstaan.

Belangrijk daarbij is dat werknemers vandaag al de nodige scholing krijgen om met het digitale om te gaan. En er is dringend nood aan aangepaste opleidingen in ons onderwijssysteem, van lagere school tot volwassen bijscholing.

‘ER ZIJN NIET ALLEEN ‘DIGITALE JOBS’ IN NERDY START-UPJES.’
Thierry Geerts, Google België

Ook met Google willen we bijdragen tot een succesvolle digitale toekomst door te investeren in hulp aan bedrijven en studenten om online te slagen. In december 2016 bereikten we ons doel: 2 miljoen Europeanen opleiden in digitale vaardigheden – waarvan meer dan 15.000 Belgische kmo’s. We zetten deze inspanningen voort met onder andere het Digitaal Atelier.

Een ander belangrijk punt rond ambitie, is e-commerce. Belgen kopen veel online, maar dat geld gaat te weinig naar Belgische bedrijven. We hebben weinig echt succesvolle, ‘pure players’ in België, zoals Booking.com of Coolblue.

Maar ook klassieke winkels scoren onvoldoende goed online. Zo gaat de meerderheid van de onlinebusiness naar buitenlandse bedrijven en dat is een fundamenteel probleem voor onze economie. Bedrijven moeten meer exportgericht denken. Waarom zou een pralinewinkel in Brussel geen chocolade verkopen in Japan of Venezuela? 3 miljard potentiële klanten liggen op één klik van onze bedrijven.

‘WAAROM ZOU EEN PRALINEWINKEL IN BRUSSEL GEEN CHOCOLADE VERKOPEN IN JAPAN OF VENEZUELA?’
Thierry Geerts, Google België

België nam in de vorige industriële revolutie een voortrekkersrol. In de jaren 50 van de vorige eeuw geloofden we dat we de wereld konden heruitvinden. België was het epicentrum van de wereld met de Brusselse wereldtentoonstelling ‘Expo 58’. Dat verklaart ook de enorme groei van de welvaart in ons land in de jaren 60. Vlaanderen deed het opnieuw met ‘Flanders Technology’ in de jaren 80. Daar danken we onze performante en innovatieve industrie aan, alsook pareltjes als Telenet of IMEC.

We hebben opnieuw nood aan zo’n ambitieuze aanpak. Dat is de beste manier om ons allemaal aan het werk te zetten, ons land weer een leidinggevende rol te geven. Maar laten we het vooral doen. En nu. Want er is nooit een betere tijd geweest om ondernemer te zijn.

 

 

Thierry Geerts - Country Director bij Google voor België
30/07/2017