Alleen de sterksten overleven

Meer dan ooit leven we in een winnaarseconomie waarvan momenteel slechts enkelen profiteren. Aldus Koen De Leus, hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis, in zijn nieuwe boek: ‘De Winnaarseconomie’.

Worden ondernemingen door de digitale evolutie met meer disruptie geconfronteerd dan ooit tevoren?

‘Het is niet de eerste keer dat ondernemingen fundamentele veranderingen ondergaan. Het grote verschil met vroeger is de snelheid waarmee het op ons afkomt. De overschakeling van stoom naar elektriciteit heeft ook een hele nieuwe wereld gecreëerd.’

‘Maar die overgang speelde zich wel af over verscheidene decennia. Die tijd hebben ondernemingen nu niet. We zijn nog maar tien jaar ver in de digitale revolutie en alles zit nu al in een stroomversnelling.’

Zijn bedrijven daar op voorbereid?

‘Dienstenbedrijven beseffen dat ze zich moeten aanpassen aan een digitale wereld. Dat is veel minder het geval bij de industriële bedrijven. Dat is ook niet verrassend: terwijl de vorige revoluties vooral een impact hadden op industriële bedrijven, ondervinden nu de dienstenbedrijven de grootste veranderingen.’

‘Ik vrees dat veel industriële bedrijven de impact op hun sector onderschatten van het internet of things. De efficiëntie van het productieproces kan een geweldige sprong voorwaarts maken. Industriële bedrijven die dat beseffen en succesvol implementeren, hebben een gigantisch concurrentieel voordeel.’

U verkondigt dat we in een winnaarseconomie leven. Wat bedoelt u daarmee?

‘De concurrentie is heviger dan ooit tevoren en wereldwijd in de digitale wereld. Voor een onderneming wordt het heel moeilijk om zich af te schermen. Alleen de sterksten en meest flexibele ondernemingen kunnen overleven. Ook netwerkeffecten spelen een belangrijke rol in de digitale economie.’

‘Een product of dienst wordt interessanter voor de gebruiker naarmate meer mensen er gebruik van maken. Daardoor evolueren we in de richting van natuurlijke monopolies, waarbij het grootste bedrijf meer dan de helft van de markt in handen heeft en de rest tevreden moet zijn met de kruimels. The winner takes it all.’

 

Koen De Leus
De winnaarseconomie
Uitdagingen en kansen van de digitale revolutieUitgeverij Lannoo, 304 p. 
23/06/2017