Generatieclash of -klik?

Jonge starters en gevestigde ondernemingen staan niet met getrokken messen tegenover elkaar. Ze hebben elk hun eigen troeven en zwaktes, waardoor ze elkaar vaak perfect aanvullen.

Tina Stroobandt en Erwin Jansen leerden elkaar kennen via The Birdhouse, een incubator die jonge starters koppelt aan ervaren ondernemers die als mentor optreden. Jansen richtte samen met Giovanni Canini in 2001 het Antwerpse marketingbureau These Days op. Sindsdien heeft hij de reclamesector immens zien evolueren en moest These Days zich al enkele keren heruitvinden.

‘ALS JE ZELF NIET INNOVEERT, ZAL IEMAND ANDERS HET WEL DOEN.’
Erwin Jansen, These Days

‘Vroeger omschreven we onszelf als een digitaal marketingbureau. Daar zijn we mee gestopt. Het digitale is intussen gewoon vanzelfsprekend’, zegt Jansen. Stroobandt staat nog aan het begin van haar ondernemerstraject. Zij richtte in 2014 met twee partners World of Waw op, een appontwikkelaar gespecialiseerd in augmented reality. ‘Op een gegeven moment voel je dat je er zelf niet meer uitkomt en dat je de ervaring mist’, zegt Stroobandt.

Wat was de aanleiding om de hulp in te roepen van een ervaren mentor?

Stroobandt: ‘Het oorspronkelijke uitgangspunt van World of Waw was boeken maken met een digitaal verlengstuk. Maar de uitgevers hadden nog maar net hun broek gescheurd aan e-books en hadden geen zin in een nieuw digitaal avontuur. Dus zijn we ons op andere sectoren gaan richten, waarbij we voor elke sector nieuwe augmentedrealitytoepassingen bedachten. Daardoor hadden we ineens heel veel ideeën, maar we misten de strategische kennis om een nieuwe richting uit te stippelen.’

Lees ook: ‘Leren ondernemen

Jansen: ‘Het is goed om veel ideeën te hebben, maar je kunt geen twintig bordjes tegelijkertijd in de lucht houden. Coaching van start-ups komt er bijna altijd op neer dat je helpt om strategische knopen door te hakken. En hen vervolgens aanmoedigt om bij die keuzes te blijven. Daarnaast moet je het jonge geweld vaak ook een beetje afremmen. De jonge generatie wil zo snel mogelijk vooruit. Toch kan het geen kwaad om soms wat tijd te nemen en meerdere sporen te bewandelen. En dat is niet vanzelfsprekend, want in de huidige digitale wereld is er een grote druk om snel fundamentele keuzes te maken.’

Wat leert de ervaren ondernemer van jonge starters?

Jansen: ‘Je krijgt veel energie van mensen die bezig zijn met vernieuwing. Daardoor blijf je op je qui-vive. Dat is nodig. Want als je zelf niet innoveert, zal iemand anders het wel doen. Wij hebben het idee om binnenkort parallel aan ons eigen bureau een nieuwe structuur met jonge mensen te creeëren. Zij moeten ons als gevestigde onderneming onderuit halen door ons te trachten te pakken op snelheid, creativiteit en kwaliteit. Zo organiseren we onze eigen disruptie. En tillen we elkaar naar een hoger niveau.’

Zijn jongeren als digital natives in het voordeel als digitale ondernemer? Want zij zijn opgegroeid met de digitale toepassingen en hebben die als geen andere generatie in de vingers.

Stroobandt: ‘Een millennial heeft misschien meer voeling met de millennial-markt. Maar daar stopt het voordeel. Ik merk nu hoe ik op mijn eigen beperkingen bots en hoe waardevol het advies is van een ervaren ondernemer. Als starter zit je op een rollercoaster. De ene dag denk je goud in handen te hebben, een dag later loop je keihard tegen de muur. En continu krijg je uit verschillende hoeken te horen wat je anders en beter moet doen, vaak dingen die nog eens in tegenspraak zijn met elkaar.’

‘EEN MILLENNIAL HEEFT MISSCHIEN MEER VOELING MET DE MILLENNIAL-MARKT. MAAR DAAR STOPT HET VOORDEEL.’
Tina Stroobandt, World of Waw

Jansen: ‘De digital natives hebben een veel grotere ongedwongenheid. Het zit in de genen van de jonge generatie om alle conventies ter discussie te stellen. De digitale evolutie heeft dat ook mogelijk maakt: zowat elk zakenmodel kan relatief snel onderuit worden gehaald. Daarbij komt dat de jonge generatie enorm hongerig is naar succes. Maar zulke dingen weet je alleen als je voeling hebt met de jonge generatie, hen begeleidt of voldoende instroom hebt van jonge mensen in jouw eigen onderneming.’

Wat is de grootste valkuil voor gevestigde ondernemingen die in een digitale wereld de concurrentie moeten aangaan met opkomend jong ondernemerstalent?

Jansen: ‘Een gevestigde onderneming ziet vaak vooral problemen, obstakels en beperkingen. Jonge starters focussen alleen op oplossingen. Daarom zou elke onderneming zichzelf moeten injecteren met een goede dosis start-upcultuur. Anders stap je als gevestigde onderneming pas naar de markt met een nieuw idee als alles grondig is onderzocht, alle ideeën uitgebreid zijn onderbouwd en alles volledig is dichtgetimmerd. Voor je het weet ben je enkele maanden verder, terwijl tal van starters op hetzelfde domein intussen al druk aan het experimenteren zijn.’

Lees ook: ‘Maak uw bedrijf millennialproof

Stroobandt: ‘Een gevestigde onderneming heeft natuurlijk alles te verliezen en een starter helemaal niets. Maar soms moet je het ook niet moeilijker maken dan het is. Ons marktonderzoek beperkt zich tot het bedenken van toepassingen voor uiteenlopende sectoren, die we vervolgens pitchen bij een heleboel bedrijven. Is er interesse? Dan ontwikkelen we dat. En op die ene case kun je dan weer voortbouwen. Zo simpel kan het zijn.’

29/06/2017