Leren ondernemen

Hoe staan studenten tegenover ondernemerschap? Om dat te achterhalen brachten we een tiental studenten, jonge alumni en student-ondernemers van de Vrije Universiteit Brussel bij elkaar. Meteen konden ze ook hun eigen vragen afvuren op Jeroen Lemaire, medeoprichter en CEO van In The Pocket.

’Ondernemen is niet langer een keuze. Het is een must in een wereld met een grote nood aan jobcreatie, ondernemingsdrang en innovatie. Het voelt alsof ik iets bijdraag aan de samenleving door te ondernemen’, steekt Ayoub Sbihi meteen van wal. Enkele maanden geleden richtte hij samen met twee andere studenten Work2Tell op, een rekruteringsbedrijf dat werknemers in contact brengt met Nederlandstalige vacatures in Marokko.

Een van de andere oprichters is Amine Safar. ‘Door mee te stappen in dit verhaal heb ik bij mezelf de ondernemersspirit ontdekt: ergens rotsvast in geloven en bereid zijn om daarin al mijn energie te investeren.’ Al snel borrelt ook bij andere studenten een ondernemersverhaal naar boven.

 

Zo stond Jente Rosseel, een laatstejaarsstudent Computerwetenschappen, twee jaar geleden mee aan de wieg van Elewa, een sociale onderneming die scholen in Oost-Afrika helpt om onderwijs op hoog niveau aan te bieden. ‘De drijfveer is niet het ondernemen zelf. Een echte onder nemer voelt vooral een drang om een probleem aan te pakken met alle expertise waarover hij beschikt.’

Bekijk de video‘Wat is de succesformule van millennials om te ondernemen in een geconnecteerde wereld?’

Bijna moeiteloos vinden tal van studenten de weg naar incubatoren, acceleratoren of universiteitsprogramma’s. ‘Daardoor is het veel makkelijker om in contact te komen met andere starters’, heeft Maxime Bouckaert zelf al ervaren. Hij is cofounder van Koalect, een start-up die crowdfundingsplatformen bouwt voor ngo’s, ziekenhuizen en scholen. ‘Intussen hebben we twee financieringsrondes achter de rug, waarbij we 400.000 euro ophaalden bij investeerders. Vroeger was dat ondenkbaar.’

Businesstips

Alle jongeren rond de tafel kijken op naar ondernemers die het gemaakt hebben. En meteen zijn ze nuchter genoeg om zich niet te spiegelen aan Mark Zuckerberg, Larry Page of Elon Musk.

‘ER ZIJN INTUSSEN HEEL WAT SUCCESVERHALEN VAN ONDERNEMERS UIT ONS LAND. DAAR KUN JE ALS JONGE ONDERNEMER VEEL VAN OPSTEKEN.’
Maxime Bouckaert, student-ondernemer

‘Er is maar een kans op 1 miljoen dat je iets gelijkaardigs verwezenlijkt. Je kunt daar bij wegdromen, maar je steekt er niets van op. Ik leer veel meer van de andere starters in mijn incubator. Hoewel we allemaal actief zijn in heel uiteenlopende domeinen, worden we toch met grotendeels dezelfde problemen geconfronteerd’, zegt Rosseel.

Wie zijn dan de echte rolmodellen? Bouckaert: ‘Er zijn intussen heel wat succesverhalen van ondernemers uit ons land. Daar kun je als jonge ondernemer veel meer van opsteken.’

Jeroen Lemaire is zo’n succesvolle Belgische digitale ondernemer. Hij is een van de drie oprichters en CEO van In The Pocket, een van de grootste appbouwers van ons land. Ze ontwikkelden ook Showpad, een softwareplatform voor verkopers, dat is uitgegroeid tot een wereldwijd succes en wat intussen ook een aparte onderneming is.

Ondernemen in een studentenkot

Zodra Lemaire aan zijn eigen ondernemingsverhaal begint, hangen de studenten aan zijn lippen. Want zijn parcours spreekt de jonge studenten aan: vier keer veranderd van middelbare school, vervolgens filosofie gestudeerd, zichzelf leren programmeren en enkele jaren gewerkt in de evenementensector. Om dan uiteindelijk samen met Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten In The Pocket op te richten.

‘WE WERKTEN IN DE WOONKAMER VAN EEN STUDENTENKOT EN LEENDEN ZOWAT ALLES OM DE KOSTEN TOCH ZO BEPERKT MOGELIJK TE HOUDEN EN TE KUNNEN GROEIEN MET EIGEN CASH.’
Jeroen Lemaire, In The Pocket

‘In het begin waren we helemaal gebootstrapt. We werkten in de woonkamer van een studentenkot en leenden zowat alles om de kosten toch zo beperkt mogelijk te houden en te kunnen groeien met eigen cash. Intussen zeven jaar later hebben we 75 werknemers, is In The Pocket een rendabel bedrijf en lanceerden we met Showpad een wereldwijd succes – product.’

Het duurt niet lang of de studenten vuren de ene vraag na de andere af over het groeiverhaal van In The Pocket. Hoe slaagden ze erin om snel te groeien? Heeft een internetstart-up toch niet beter een oprichter met een technische achtergrond? Op welke manier vullen cofounders elkaar aan? Hoe rekruteer je talentvolle werknemers die elders veel meer kunnen verdienen? Het levert in een mum van tijd tal van businesstips op.

‘DEPLOY OR DIE’
Jeroen Lemaire, In The Pocket

En dan is er nog de ultieme tip van Lemaire: ‘Stap met je producten en dienst zo snel mogelijk naar de klant. Venture capital, incubatoren, subsidies en startersprogramma’s kunnen zinvol zijn. Maar ze mogen je niet beletten om de eindklant op te zoeken. Anders blijf je maar bouwen aan iets dat nog nooit op de markt is getest en waarvan je dus niet weet of klanten ervoor willen betalen. Deploy or die.’

Middelbaar onderwijs

Uiteindelijk leidt het ook naar een discussie over het onderwijs en de manier waarop dat jongeren stimuleert om te ondernemen. Aan de universiteiten lopen intussen tal van programma’s – niet alleen in de economische faculteiten – om studenten warm te maken voor het ondernemerschap. En met succes.

‘IK MERK BIJ STUDENTEN OVER ALLE FACULTEITEN HEEN DAT ZE ONGELOOFLIJK ONDERNEMEND ZIJN.’
Nikolay Dentchev, VUB, leerstoel voor Sociaal Ondernemerschap

‘Ik merk bij studenten over alle faculteiten heen dat ze ongelooflijk ondernemend zijn. Daarbij zoeken ze ook naar zingeving en willen ze bijdragen tot maatschappelijke oplossingen’, zegt professor Nikolay Dentchev, houder van de VUB Leerstoel voor Sociaal Ondernemerschap.

In het middelbaar onderwijs lijkt er nog meer werk aan de winkel. ‘Ik heb vier jaar richtingen gevolgd die me helemaal niet interesseerden. Nochtans wist ik perfect dat ik IT wilde studeren. Er is in het begin veel te veel onduidelijkheid over alle mogelijkheden’, zegt student-ondernemer Robin Geers. Hij bedacht vorig jaar een product om laptops draadloos op te laden.

Ook Laure Ghekiere, een van de drijvende krachten achter Koalect, miste iets in het secundair onderwijs. ‘Het sluit niet goed aan bij de realiteit van de arbeidsmarkt. Je wordt heel snel in een hokje geschoven, zonder dat je een idee hebt wat je mogelijkheden later zijn.’ Ook het uitgangspunt zit volgens sommigen verkeerd.

‘LEERKRACHTEN MOETEN JE IN DE EERSTE PLAATS VORMEN TOT DE PERSOON DIE JE WILT ZIJN.’
Rizlène Medari, studente

Studente Rizlène Medari: ‘Jongeren voorbereiden op universitaire studies is niet de juiste mindset voor het secundair onderwijs. Leerkrachten moeten je in de eerste plaats helpen vormen tot de persoon die je wilt zijn. Daar begint het allemaal.’

29/06/2017