Maak uw bedrijf millennialproof

Over vier jaar behoort naar schatting de helft van de wereldwijde beroepsbevolking tot de millennials-generatie, die geboren is tussen 1980 en 1996. Millennials zijn anders opgevoed en groeiden op in andere tijden, en dat merk je aan hun visie en werkaanpak. En toch loont het om te zorgen dat ze zich thuis voelen in uw bedrijf.

Zes op de tien millennials verlaten hun bedrijf na minder dan drie jaar. Millennials lijken niet voorbereid op de huidige arbeidsmarkt, maar ze zijn wel klaar voor die van morgen. Want millennials voelen zich beter thuis in een arbeidsomgeving die almaar onzekerder en complexer wordt, en waar digitale technologie een steeds grotere rol speelt.

Ze worden stimulation junkies genoemd, maar omarmen verandering en vinden innovatie belangrijker dan de vorige generaties. Terwijl de oudere generaties nog volop hun weg zoeken in flexibele processen, staan millennials te springen voor nieuwe en snelle werkmethodes. Een millennial komt dan ook met een verlanglijstje naar de werkvloer.

‘MILLENNIALS VOELEN ZICH BETER THUIS IN EEN ARBEIDSOMGEVING WAAR DIGITALE TECHNOLOGIE EEN STEEDS GROTERE ROL SPEELT.’
Joeri Van den Bergh, NextGen-expert

Allereerst zoekt hij een innovatieve cultuur. 78 procent van de millennials wordt bij de keuze van een werkgever sterk beïnvloed door het innovatieve karakter van het bedrijf. Meer dan 40 procent van de millennials beschouwt organisaties als Google, Apple of Facebook als de ideale werkplek.

En daarnaast willen ze flexibele processen. Termen als agile en scrum dateren uit de jaren tachtig, maar liggen helemaal in lijn met de uitdagingen van millennials vandaag. Ze willen autonoom, flexibel en creatief zijn, maar ook samenwerken rond een gedeelde missie en gemeenschappelijke waarden.

Lees ook: ‘SOS bollebozen

Flexibele of agile processen leggen de focus veeleer op het resultaat van een project en het ‘waarom’ achter het oplossen van een probleem. Bij scrum ligt de nadruk op herhalende creatieve processen, en wordt ingegaan tegen een project aanpak met een vaste cascadestructuur.

‘IN DE VERWACHTE OORLOG OM TALENT IS HET BELANGRIJK DAT BEDRIJVEN INZIEN HOE ZE MILLENNIALS KUNNEN AANTREKKEN.’
Joeri Van den Bergh, NextGen-expert

In de verwachte oorlog om talent is het belangrijk dat bedrijven inzien hoe ze millennials kunnen aantrekken, motiveren en aan zich binden. Want studies tonen aan dat die strategieën vaak ook een positieve impact hebben op de algemene bedrijfsresultaten.

Toch is het niet voldoende om millennials het naar de zin maken of toegevingen te doen. U moet uw hele organisatie sterker maken. Alleen dan bent u opgewassen tegen de uitdagingen van de toekomst.

Joeri Van den Bergh,
NextGen-expert & medeoprichter InSites Consulting

Joeri Van den Bergh, NextGen-expert
12/07/2017