De nieuwe netwerkeconomie in de praktijk

Van de echtgenoot van de voormalige Europese president, tot een ex-klasgenoot en een toekomstige klant: Appiness – het bedrijfje achter de app Spott – over de nieuwe deuren die opengingen dankzij zijn netwerk.

  1. Geertrui Windels

Het begon allemaal met een avondje uit in de Oegandese hoofdstad Kampala, waar Jonas De Cooman en Michel De Wachter de weg naar het hotel waren verloren. Onderweg begonnen ze te filosoferen over een eigen bedrijfje.

De Cooman: ‘We zaten in een non-profitorganisatie – YouBridge -, en de dame in onze adviesraad die ons bij elkaar bracht was Geertrui Windels, echtgenote van Herman Van Rompuy. Toen we in België terugkwamen, hebben we Appiness opgericht. Zonder vastomlijnd project of product, maar wel met het idee dat we iets wilden doen met technologie en dat er een duidelijke meerwaarde voor de consument aan moest vasthangen.’

‘ALS START-UP STA JE EEN STUK STERKER IN JE SCHOENEN WANNEER JE SAMEN MET POTENTIELE KLANTEN AAN INNOVATIE KUNT DOEN.’
Michel De Wachter

Dat werd de app Spott: een applicatie waarmee u, in realtime en vanuit uw luie stoel, informatie krijgt over alle producten die u op uw televisiescherm te zien krijgt.

  1. Medialaan & BBDO

Als jonge start-up had Appiness nood aan geloofwaardigheid. Grote spelers als Medialaan of het reclamebureau BBDO zagen op hun beurt wel iets in hun idee. En dus besloten ze de handen in elkaar te slaan.

‘Als start-up sta je een stuk sterker in je schoenen wanneer je samen met potentiële klanten aan innovatie kunt doen’, legt Michel De Wachter uit. ‘Het biedt je de garantie dat er ook echt nood is aan dat nieuwe product.’

  1. Ugent

‘Via een ex-klasgenoot die het tot hoogleraar geschopt had aan de Gentse universiteit, waren we ook in contact gekomen met de Ugent. Het toeval wilde dat mijn klasgenoot gespecialiseerd was in visuele herkenning, exact de technologie die wij nodig hadden voor Spott.

‘ALS JONGE STARTER IS HET HAAST ONMOGELIJK OM BINNEN TE RAKEN BIJ EEN GROOT BEDRIJF.’
Jonas De Cooman, Appiness

Tegelijk bracht BBDO de nodige klanten aan voor het testtraject, en zorgde Medialaan voor de nodige content. En flink wat maanden later is partner Medialaan ook onze eerste klant geworden.’

  1. iMinds

‘Als jonge starter is het haast onmogelijk om binnen te raken bij een groot bedrijf. Tenzij je een stapje voor hebt dankzij je netwerk, of via een persoonlijk contact’, geeft Jonas De Cooman aan.

‘Die meerwaarde is echt gigantisch. Via onze projectsubsidie bij iMinds kregen we, samen met Medialaan, een startkapitaal van ruim 440.000 euro. Daarmee konden we onze eerste medewerkers aanwerven.’

  1. Seed Capital

‘Daarna gingen we op zoek naar durfkapitaal. Maar uiteindelijk kwamen twee ondernemende families, alsook een groep investeerders uit Londen, over de brug met een significant bedrag gelinkt aan milestones.’

‘WE MOCHTEN GAAN PITCHEN IN LONDEN. MAXIMAAL VIJF MINUTEN, GEEN SECONDE LANGER.’
Jonas De Cooman, Appiness

‘Gezien we – tot vandaag – alle milestones hebben bereikt, hebben deze investeerders al meer dan 3 miljoen euro in Appiness geïnvesteerd. Dat is ook nodig, omdat we eerst heel zwaar moeten investeren, in mensen én in technologie.’

 

  1. Microsoft

Appiness belandde ook in de Microsoft Accelerator, een programma voor start-ups. De Cooman: ‘We mochten gaan pitchen in Londen. Maximaal vijf minuten, geen seconde langer. Pittig, maar we hebben het gehaald. Hierdoor kunnen we aanspraak maken op een half miljoen dollar aan serverbudget.’

‘Tegelijk hielp Microsoft ons businessmodel een stuk consistenter te maken en staan we door hun sessies ook een stuk steviger in onze schoenen. Microsoft opent veel deuren bij bedrijven: we raken overal op C-niveau binnen.’

14/07/2017