Tips & tricks om uw bedrijf een digitale boost te geven

De Digitale Ateliers van BNP Paribas Fortis en Google geven ook in 2017 de Belgische ondernemers een digitale boost. Marie Laenen, van Lean Avenue, helpt ondernemers die klaar zijn om de digitale transitie op te starten.

1 – Het team is de key-factor. Een team dat er samen voor gaat en dat over een open geest beschikt. Een hecht team behaalt zijn doelstellingen, ook al beschikt het over weinig middelen. Bovendien kijken investeerders vooral naar het team om de levensvatbaarheid van een startup te kunnen inschatten.

2 – Wees gemotiveerd. Een digitale transitie komt vaak traag en moeizaam op gang. Geduld en doorzettings – vermogen zijn de twee basisbegrippendie noodzakelijk zijn om uw strategie helemaal te verfijnen.

‘VERTREK UIT EEN SPECIFIEKE BEHOEFTE OM ZO CONCRETE OPLOSSINGEN UIT TE WERKEN.’
Marie Laenen, Lean Avenue

3 – Creëer uw netwerk. Het team is dan wel essentieel in een digitale transitie, maar het netwerk is minstens zo belangrijk. Ga naar conferenties, meetings, enzovoort. Of zoek een co-working – omgeving op.

4 – Zorg ervoor dat u de meerwaarde van uw project kunt aantonen. Zonder de motivatie en de kracht van een goed doordacht project zal het nooit het verhoopte succes krijgen.

5 – Streef uw doelstellingen stapsgewijs na. Vertrek uit een specifieke behoefte om zo concrete oplossingen uit te werken. Analyseer vervolgens de betrouwbaarheid van die oplossingen.

6 -Test uw tools. Test om na te gaan of ze wel goed werken en het verwachte resultaat opleveren. Is het resultaat onvoldoende? Verander dan van tool. En doe dat zo vaak als nodig is.

‘AI, HET INTERNET OF THINGS EN ALLES WAT OOK MAAR ENIGZINS RUIKT NAAR VIRTUAL REALITY ZIJN BLIJVERS.’
Marie Laenen, Lean Avenue

7 – Wees niet bang om klein te beginnen. Wilt u met een beperkte financiële inbreng aan uw digitale transitie werken, dan komt een flinke dosis gezond verstand zeer goed van pas.

Want u moet goed bij de pinken en vindingrijk zijn om een groeimotor te ontdekken die goedkoper is en misschien ook wel sneller dan de traditionele marketingmethodes.

8 – Volg de domeinen die in de lift zitten. Artificiële intelligentie, het internet of things en alles wat ook maar enigszins ruikt naar virtual reality zijn blijvers.

Vandaag zijn er daar nog te weinig competenties aanwezig, maar die domeinen zullen in kracht blijven toenemen. Een goede verstaander…

23/07/2017