Nieuwe digitale vaardigheden voor de jobmarkt

Wie zijn digitale skills wil aanscherpen, kan voor gratis opleidingen en workshops terecht in het Google Digitaal Atelier.

Technologiespeler Google heeft de ambitie om miljoenen mensen over de hele wereld digitale vaardigheden bij te brengen. Daarvoor rolde het bedrijf samen met BNP Paribas Fortis, NMBS, Proximus en BeCentral, het internationale programma ‘Grow with Google’ uit. Dat project leidde in ons land eind 2015 tot het Digitaal Atelier.

Sindsdien hebben meer dan 50.000 Belgen hun digitale vaardigheden aangescherpt via opleidingen en workshops, online of op tijdelijke locaties over het hele land. En sinds enkele maanden kunnen geïnteresseerden ook terecht in een opleidingscentrum boven het station Brussel-Centraal. Anthony Belpaire van Google Belux: ‘We mikken specifiek op mensen die zich beter willen positioneren op de jobmarkt, werknemers die meer loopbaankansen willen creëren of ondernemers die langs de digitale weg extra groei willen creëren voor hun onderneming.’

Google maakt zich sterk dat ons land voor een grote maatschappelijke uitdaging staat. Belpaire noemt het de ‘Belgische paradox’: 65 procent van de Belgische consumenten koopt online, maar slechts 23 procent van de kmo’s biedt goederen of diensten aan via internet. ‘Die paradox moeten we doorbreken. Als we de digitale mogelijkheden niet volledig benutten, dan leidt dat tot een verschraling van het kmo-landschap’, zegt Belpaire. Zo zijn er opleidingen over het opbouwen van een sterke onlinestrategie, het optimaliseren van een website, tot het uitwerken van een social-mediaplan.

De digitale mogelijkheden niet ten volle benutten, leidt tot een verschraling van het kmo-landschap.
Anthony Belpaire, Google Belux

‘Het is niet genoeg om alleen de ondernemers bij te scholen. Bedrijven hebben nood aan digitale talenten om hun achterstand weg te werken’, zegt Belpaire. Zo loopt er een studentenprogramma: Digital Masters Academy. Die krijgen een intensieve opleiding rond digitale marketing, waarbij ze praktijkervaring kunnen opdoen. Belpaire: ‘Op die manier worden laatstejaarsstudenten meteen heel vlot inzetbaar op de jobmarkt.’

De opleidingen van het Digitaal Atelier richten zich ook op werknemers. ‘Zij komen terecht in een snel veranderende wereld en hebben nood aan ondersteuning’, zegt Belpaire. Want veel werknemers hebben de ambitie om zich te heroriënteren op de jobmarkt of willen hun vaardigheden bijspijkeren om meer kansen te krijgen in hun job.

‘Iedereen die de nood voelt en ook goesting heeft om bij te blijven met de nieuwe digitale ontwikkelingen, moet daarvoor op een laagdrempelige manier de kans krijgen. Daar willen we ons steentje toe bijdragen’, besluit Belpaire.

Anthony Belpaire
24/10/2018