‘Wie wil weten wat hip en nieuw is, moet hier langskomen’

Met zijn nagelnieuwe Flagship creëerde BNP Paribas Fortis een beleveniscentrum dat moet gonzen van bedrijvigheid, en waar iedereen binnenwaait – klant of niet.

Aan de Kouter in Gent is in april de eerste Flagship van BNP Paribas Fortis opengegaan. Het is een uniek kantoorconcept dat de bank samen met het trend- en marketingbureau Trendwolves uitdacht. Typerend is dat online en offline met elkaar vervlochten zijn. Want zelfs in een steeds digitalere wereld blijft de behoefte aan echt menselijk contact. Bij het binnenkomen van de Flagship valt meteen op dat er geen tussenschot staat tussen de bankautomaten en de rest van de bank. Een duidelijke uitnodiging om eens rond te slenteren. ‘We wilden de transparantie die we uitdragen naar onze klanten ook doortrekken in de architectuur’, zegt kantoordirecteur Lena Tanghe.

‘Op deze verdieping zitten de bankmedewerkers in halfopen ruimtes, klaar voor alle vragen van klanten. Voor discrete zaken hebben we natuurlijk aparte ruimtes.’ Het oogt allemaal relax en luchtig. In de 38 meter lange led-muur die onder meer het stratenplan van Gent laat zien, zijn schermen ingewerkt. Bezoekers kunnen informatie opsnorren, en als ze vragen hebben, signaleren ze dat met simpele druk op het scherm waarop een werknemer van de bank hen te hulp schiet. ‘We promoten in dit beleveniscentrum geen bancaire producten’, benadrukt Tanghe.

‘Klanten kunnen hier wel nog terecht voor beleggingsadvies of een hypothecaire aanvraag bijvoorbeeld, net als op de meer traditionele bovenverdiepingen. Ik ben overigens aangenaam verrast dat ook oudere mensen heel enthousiast reageren als ze hier binnenkomen. Maar ze gaan daarna wel altijd naar boven.’ (lacht) Ook daar is er een duidelijke link met de lokale economie. Zo geeft de centrale wenteltrap uit op een wachtruimte met elegante meubels van het Gentse designduo Muller Van Severen.

Gratis ruimtes

Er zijn in de Flagship onder de noemer Book & Work ook verschillende ruimtes die gratis beschikbaar zijn voor klanten om te werken of te vergaderen. Wel eerst even via de mobiele site reserveren. ‘Het is de bedoeling dat het hier gonst van de bedrijvigheid’, zegt Tanghe.

‘Als studenten hier willen afspreken met een privéleraar om bijlessen te krijgen of te geven, zijn ze zeker welkom. Er kwam hier ook al eens een vzw vergaderen met tien man, van wie er misschien maar één klant is. Wij willen zo tonen dat we er zijn voor alle mensen van Gent. Dat creëert dankbaarheid, en op termijn ook nieuwe klanten.’ Het is haar grote droom om met dit concept aan cocreatie te doen.

‘Hoe geweldig zou het zijn als twee start-ups die in onze werkruimtes zitten elkaar hier leren kennen en samen aan een succesverhaal beginnen? Als het lukt om het lokale, innovatieve en gemeenschappelijke te stimuleren, is onze Flagship helemaal geslaagd.’ Er gaat in de winkel al veel aandacht naar ondernemerschap. Zo kunnen bedrijven die klant zijn bij de bank hun product of dienst aanprijzen op een van de schermen in de led-muur. Op een andere plek worden lokale start-ups in de bloemetjes gezet, ongeacht of ze klant zijn bij de bank of niet. ‘Wij willen de sfeer creëren zodat mensen bij ons binnenspringen om te zien wat er nieuw en hip is in Gent’, legt Tanghe uit.

Leuk extraatje

Dat innovatieve is ook meer tastbaar aanwezig. Zo staat er al een 3D-printer in de Flagship, eind juni komt er ook een 3D-scanner die lichaamsmaten opmeet. ‘De link met de Veldstraat en zijn kledingwinkels is snel gelegd, maar er is natuurlijk ook de link met e-commerce. Het is een leuk extraatje voor klanten om daar zelf mee aan de slag te gaan.’ Er mag met andere woorden ook al eens ontspannen worden. Zo staat elders in de winkel een spelconsole met games geïnspireerd op de vintageversies uit de jaren 80. Kinderen die wachten op hun ouders kunnen zich bezig houden met een digitaal graffitibord en iPads. ‘We hadden hier de klassieke legoblokjes kunnen leggen, maar we willen er ook voor hen digitaal zijn’, verklaart Tanghe. ‘Dat sluit aan bij het hele concept van deze Flagship.’

http://bookandwork.bnpparibasfortis.be 

 


 

Flagship is hefboom voor jonger imago

Een flagshipstore is een soort uithangbord waarmee een bedrijf nieuwe manieren verkent om zijn klanten te bereiken en te betrekken. Dat is bij het nieuwe vlaggenschip van BNP Paribas Fortis in Gent niet anders. ‘Dit is een proefproject, en er valt dus nog wel wat te leren over wat goed werkt, wat beter kan, en hoe we daar commerciële dienstverlening aan kunnen koppelen’, legt kantoordirecteur Lena Tanghe uit. Er komt in oktober nog een Flagship in Brussel aan de Naamsepoort, maar daar blijft het voorlopig bij.

‘Het moet uniek blijven’, aldus Tanghe. ‘Maar het is natuurlijk wel de bedoeling om de ervaringen die we hier opdoen in “softversie” te integreren in de andere bankkantoren.’ Een van de doelstellingen van de Flagship is het merkimago van BNP Paribas Fortis opfrissen, geeft ze onomwonden toe. ‘Jongeren zien ons nog te vaak als een bank voor oudere mensen en het chique volk. We willen af van dat beeld, want het klopt niet. We zijn mee met het digitale, en doen veel met start-ups en innovatie. Deze Flagship vormt een hefboom om het imago van de hele bank op te krikken.’

29/06/2016